Habár nálunk,
még nem idén szeptemberben kezdődik az óvoda, mégis vészesen közeledik, ezért
egyre többet beszélgetünk róla itthon.
Ha teljesen
őszinte akarok lenni, akkor csak egy kicsit várjuk Norbival. Tudom,
biztosan nagyon jó korszak lesz az is, de mégis rendkívüli módon szeretem ezt
is, így ahogyan van.
Az óvodakezdéssel
lezárul egy korszak – és elindul egy új. Életünknek olyan fejezete, amikor Lara,
a napjának nagyobbik részét már nem velünk tölti.
Ez elkezdődik az
ovival – vagy van akinek már a bölcsődével – és tart minimum 18 éves koráig.
Többet lesz távol otthonról, és a napjának nagy részéből kimaradunk.
Éppen ezért,
mindig szerettem volna kihasznáni az első három év gyönyörűségeit, hogy
lehetőleg semmiről se maradjak le! Élvezhessem minden percét, részese lehessek
fejlődése minden egyes szakaszának.
Nyilvánvalóan ez,
ezután is így lesz, de mégis lényegesen átalakul, az óvodakezdéssel.
Ezt a bejegyzést
egy szakemberrel készítettem el. Nem is akárkivel: az én kedves óvónénimmel, aki
szakmai tudása mellett, csupaszív ember. Habár nyugdíjas, ma is a gyerekekkel
való foglalkozás tölti ki mindennapjait. Éppen ezért hatalmas megtiszteltetés,
és szívmelengető érzés volt ezt a bejegyzést elkészíteni.
Főként azért,
mert tudom, hogy szakmai tapasztalata, ismeretei mögött nem csak üres szavak
állnak, hanem egy valóságosan gyerekszerető óvónő.
Beszélgetésünket
nem a hagyományos kérdez-felelek interjú sémába öntöm, hanem meghagyom olyan
közvetlennek, amilyen személyesen is volt.
Azt gondolom,
hogy rengeteg kérdés foglalkoztat minket szülőket, hiszen a lehető legjobbat
szeretnénk gyermekünknek! Az óvodkezdéssel beengedünk egy (vagy több) más
személyt is a nevelésünkbe, a gyermekünk életében. És ez egyáltalán nem
mindegy, hogy kicsoda.
Éppen ezért nagyon
fontos, hogy ne óvodát válasszunk elsősorban, hanem óvodapedagógust! Olyan
személyt, aki a legközelebb áll családunk, értékrendjéhez, nevelési, erkölcsi
elveihez. Olyan személyt válasszunk, akivel el tudjuk képzelni az
együttnevelést, és az együttszeretést! Ez kiemelkedően fontos. Hiszen, a
pozitív megerősítés a legfontosabb, egy gyermek lelki fejlődése szempontjából.
Ahhoz, hogy
mindezek kiderüljenek rendkívül lényeges, hogy mielőtt csoportot, választunk
személyesen tudjunk beszélgetni az óvodapedagógusokkal. Ebben a helyzetben
bíznunk kell saját megérzéseinkben, intuitív képességünkben, hogy helyesen
tudjunk dönteni. Biztosak lehetünk abban, hogy akivel mi jól érezzük magunkat,
aki bizalmat kelt bennünk, azt gyermekünk is el fogja fogadni.
Amikor
beszélgetünk lényeges szempont, hogy az adott óvodapedagógusról kiderüljön,
hogy elfogadja a családunk szokásait, nem a gyermekünk személyiségét akarja
megváltoztatni, hanem fejleszti. Legyen elfogadó, így megbocsátó, és empatikus
is egyben, türelmes, humoros, vidám. Akinél megvannak a határok, de rugalmas is
tud lenni. Tiszteli a gyerekeket, és őszinte szeretettel tud bánni velük. Ezek
a szempontok azért lényegesek, mert az óvodás korszakban rettentő nagy
fejlődésen megy keresztül gyermekünk, mind fizikai, mind lelki, érzelmi
területen. Az óvodás korszak alatt megtapasztalt dolgok pedig befolyással
lehetnek a későbbi évekre. Ezért fontos, hogy olyan személyt engedjünk be a
gyermekünk életébe, akiről tudjuk, hogy megbízhatunk benne.
Ha sikerült a
megfelelő óvodapedagógust kiválasztanunk, akkor az már gyakorlatilag teljes
sikernek mondható! Ebben az esetben, azt hiszem mi szülők is túl tudunk jutni
az aggodalmaink nagy részén.
Számomra nagyon
érdekes volt az a megállapítás is, hogy az óvodával nem elszakadás, hanem
elválás történik! Amiben benne van az újratalálkozás öröme is! Ez olyan
megnyugtató, igaz?!
Miután
valamennyire összeszedtük magunkat, elkezdhetünk foglalkozni azzal, hogy hogyan
tudunk a gyerekünknek segíteni ebben a hatalmas változásban.
Hangolódjunk rá
együtt az ovira!
Nagy segítség,
ha tudjuk az óvónéni nevét, és a jelet, amit kapni fog kisgyermekünk.
Beszéljünk bíztatóan arról, hogy mennyire várja őt Katika néni az óvodába! Ezt
mondjuk el többször is akár, hiszen nincs is annál felemelőbb érzés gyermekünk
számára, mikor tudja, hogy ő fontos személy, várnak rá.
Rajzoljuk le
sokszor a jelét!
Megvehetjük
együtt a benti cipőt, és a tornazsákot, amibe viszi a kis dolgait.
Tavasztól őszig
sétáljunk el többször az óvoda előtt, és mondjuk el, hogy mennyire jó lesz ott
neki!
Soha ne legyen
fenyegetés az óvoda! Sokkal inkább örömteli várakozás! Ne azt mondjuk, hogyha
valami olyat csinált, amit nem kellett volna, hogy: “Majd elmondom az óvodában,
hogy így viselkedtél!” Vagy: “Ne csináld, mert Kati néni mindent lát!” Így
biztosan nem fogja várni gyermekünk az óvodát.
Mondjuk inkább
ezt helyette: “Jaj de ügyes voltál, biztosan nagyon fognak örülni az óvodában,
ha megtudják, hogy ilyen ügyes vagy!”
Ne címkézzük
gyermekünket! Tehát ne úgy menjünk be, hogy ő nagyon hisztis / rosszul eszik /
alszik stb. Mert elképzelhető, hogy ebben a környezetben ez egyáltalán nem fog
előfordulni.
Mikor elmegyünk
közösen nyílt napra, akkor érdemes fényképezni, elkapni néhány pillanatot,
ahogyan egymás mellett vannak, illetve készítsünk képet a teremről, udvarról,
mosdóról. Elegendő csak néhány kép! Ha ezeket kinyomtatjuk, és megnézegetjük
többször közösen, akkor nem lesz ismeretlen és idegen, mire szeptemberben újra
találkozik ezekkel a helyekkel, arcokkal.
Kedves dolog, ha
együtt megünnepeljük, valami aprósággal, hogy kislányunk / kisfiunk óvodás
lett! Érezze, hogy ez egy klasz dolog, és büszkék vagyunk rá. Lehet ez egy
torta, vagy egy nagy játszóházazás.
Amit nagyon
fontosnak éreztem a beszélgetésünk során, hogy megtanítsuk a gyermekünket arra,
hogy el tudja mondani bizalommal számunkra, és az óvónő számára is , hogy mi
bántja, milyen igazságtalanság érte! Ez kulcsfontosságú ahhoz, hogy valóban jól
érezze magát, ki tudjon állni az igazáért (így kisebb az esélye annak, hogy
igazságtalanság éri). Önálló, kreatív gyermek lehessen! Ebben úgy tudunk neki
segíteni, ha mi is elmondjuk neki az érzelmeinket, hogy megmutassuk, hogyan is
kell ezt. Akár a legapróbbakat is, például: “Képzeld ma nagyon éhes voltam
délután, mert keveset ettem ebédre, így fájt a hasam. Legközelebb rendesen
fogok enni, hogy ne érezzem ezt, mert nagyon rossz volt.” Vagy: “Nem szeretek
kimenni, amikor hideg van, mert mindig nagyon fázik a kezem, és ez olyan
kellemetlen érzés hosszú ideig, még akkor is miután bejöttem a melegbe.”
Ezeket
lefordítja a saját érzelmeire, így ki tudja fejezni magát, ha valami
kellemetlenség éri, és természetesen akkor is, ha valaminek nagyon örül.
Ezek mind olyan
leleményes ötletek, amelyeknek segítségével vidáman, közösen ráhangolódhatunk
az óvodára, életünk új szakaszára, úgy, hogy az a legjobb legyen a
gyermekünknek, és ezáltal nekünk is! Ha tudjuk, hogy neki jó, akkor az
számunkra a legmegnyugtatóbb érzés.
Nyilvánvalóan
nincs tökéletes ember, így tökéletes óvodapetagógus sincs. Nem is a
tökéletesség a cél. Azonban nagyon fontos, hogy kiálljunk ezen a területen is
gyermekünk mellett. Ez egy rendkívül fontos kérdés, amit nem vehetünk félvállról.
A 3-6 éves kor, egy befogadó, színes kor. Ebben a korban minden alapvető dolgot
elsajátítanak, amire az életben szükségük lesz.
Egy igazán jó
óvodapedagógus kincset ér! Úgyhogy kedves szülőtársaim: kincskeresésre fel!
Remélem
segítséget jelentett ez a bejegyzés számotokra, és az óvodakezdés előtt álló
gyermekeitek számára! Nekünk már most sokat jelentett!
Köszönöm Gizus,
hogy létrejöhetett ez a bejegyzés! És azt is, hogy évekig értünk voltál!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése